Декларація – необхідна умова

Із січня поточного року в Україні почала діяти медична реформа. Про перспективи впровадження її у країні загалом і Кременчуцькому районі зокрема «Перемога» писала вже не раз. Проте, останнім часом до редакції надходять від читачів запитання щодо перших дій обслуговування в медичних закладах, оскільки лікарі вже складають списки майбутніх пацієнтів.
Нагадаємо знову: тепер кожному українцю треба обирати собі сімейного лікаря й педіатра, аби укласти з ними декларації про медичне обслуговування. Наразі в нашому районі триває підготовча робота. За словами головного лікаря Пришибського центру первинної медико-санітарної допомоги Валентини Носенко, зараз лікарі напрацьовують базу, складають списки пацієнтів, вносять їх до комп’ютера. Однак, офіційно угоди будуть укладатися з 1 квітня по 1 липня 2018 року.
Як здійснюватиметься цей процес – людям мають дохідливо розповідати медики на місцях. Ми ж постаралися знайти рекомендації правозахисників і викласти їх на шпальтах газети, аби кожен із вас знав, які кроки треба зробити упродовж указаного вище періоду.
По-перше, слід обрати собі лікарів. Зробити це ви можете як у своїй сільській амбулаторії, так і в будь-якій іншій. Обраний лікар та, відповідно, цей заклад, за законом будуть отримувати бюджетні кошти за ваше лікування. Якщо вас повністю влаштовують ваші сімейний лікар та педіатр, то ви можете й далі обслуговуватися в них, але обов’язкова умова – підписання угоди (декларації) з відповідним спеціалістом.
Ви можете змінити спеціаліста, обравши нового за рекомендаціями друзів, рідних та знайомих. Обмежень щодо місця проживання немає, тобто, не обов’язково обслуговуватися поряд з домом. Якщо вам буде комфортніше спілкуватися з лікарем з іншого району – це ваша особиста справа.
Тривалість часу, впродовж якого потрібно укласти угоду з лікарем, не обмежується, а змінити спеціаліста ви можете в будь-який час протягом першого року обслуговування. Надалі запланована можливість зміни спеціаліста раз на рік.
Зверніть увагу на те, що надавачам медичних послуг забороняється відмовляти у прийнятті декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, та веденні пацієнта, зокрема, на підставі наявності у пацієнта хронічного захворювання, його віку, статі, соціального статусу, матеріального становища, зареєстрованого місця проживання тощо, крім випадків, передбачених законодавством.
По-друге: після того, як ви обрали спеціаліста, треба прийти до реєстратури медичного закладу, де він працює. Для укладення угоди вам необхідно мати з собою наступні документи: паспорт та ідентифікаційний код – для оформлення дорослих і свідоцтво про народження, паспорти, ідентифікаційні коди обох батьків – для оформлення дитини.
По-третє, у відповідному медичному закладі вам необхідно надати документи для оформлення декларації з обраним спеціалістом. Треба ретельно перевірити дані в декларації та підписати її. Передбачене також підтвердження укладення угоди з допомогою смс-повідомлення на номер телефона пацієнта (може відбуватися не одразу, за опануванням змін під час проведення медичної реформи).
По-четверте, після підписання документів лікарем пацієнт повинен забрати свій примірник. Надалі передбачене ваше обслуговування саме тим спеціалістом, якому ви довіряєте своє здоров’я.
При цьому варто знати, що скористатися допомогою спеціалізованого лікаря після запровадження реформи можна буде лише після консультації лікаря первинної ланки. Тобто, якщо раніше ви могли відразу звернутися до вузькопрофільного спеціаліста, то тепер отримати його послуги безоплатно можна буде лише за направленням сімейного лікаря. Якщо лікар первинної ланки не має достатньої кваліфікації чи устаткування для допомоги пацієнту або вирішив, що потрібна допомога вузькопрофільного спеціаліста, він надає хворому направлення. Лише за направленням можливе безоплатне отримання вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої), паліативної медичної допомоги або медичної реабілітації. Якщо ж пацієнт не погодиться з рішенням свого сімейного лікаря та звернеться самостійно до потрібного спеціаліста, йому доведеться сплатити за надані медичні послуги самостійно.
За кожного пацієнта, з яким лікар уклав угоду, він буде отримувати гроші. Наприкінці року, у разі виконання певних умов, йому будуть нараховуватися відповідні бонуси.
За даними Міністерства охорони здоров’я, за кожного пацієнта лікар отримуватиме певну суму на рік. Ця сума покриватиме лише базовий набір послуг первинної медичної допомоги, що складається з профілактики (регулярних оглядів), лікування всіх простих захворювань, котрі не вимагають залучення інших спеціалістів, та подальше направлення на обстеження чи до лікарів вузької спеціалізації, якщо лікар первинної ланки не може самостійно вилікувати пацієнта. Чим більше людей буде обслуговувати лікар за укладеними деклараціями, тим більшу він буде отримувати зарплатню. Теоретично, при 2 тисячах угод (максимальна дозволена кількість), лікар може мати зарплату в 35 тисяч гривень на місяць.
Що заплановане надалі?
Дані про пацієнтів будуть внесені до Єдиного електронного реєстру пацієнтів. Він буде мати назву eHealth та повинен запрацювати вже з квітня. Заплановано, що в цьому реєстрі зберігатиметься вся інформація про пацієнта і лікаря, за яким він закріплений. Порядок функціонування електронної системи охорони здоров’я затверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних. Доступ до даних про пацієнта, що містяться в електронній системі охорони здоров’я, можливий лише в разі отримання згоди такого пацієнта (його законного представника) в письмовій формі або у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди. Без згоди доступ до інформації про пацієнта можливий у випадках:
• наявності ознак прямої загрози життю пацієнта;
• за умови неможливості отримання згоди такого пацієнта чи його законних представників (до часу, коли отримання згоди стане можливим);
• за рішенням суду.
Підписуючи декларацію про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, пацієнт (його законний представник) надає згоду на доступ до даних про нього, що містяться в електронній системі охорони здоров’я, такому лікарю, а також іншим лікарям за його направленням у межах, необхідних для надання медичних послуг такими лікарями.
У перспективі вся медична документація буде електронною, а записатися на візит до лікаря можна буде онлайн. Також завдяки e-Health пацієнти зможуть відслідковувати наявність у конкретних лікарнях безкоштовних ліків.
За словами експертів, надалі реформа передбачає створення Національної закупівельної агенції, яка буде посередником між державою, надавачами послуг (тобто медичними закладами й лікарями) та громадянами. Саме ця установа має стати головним розпорядником бюджетних призначень на підставі укладених договорів про медичне обслуговування населення. Це прототип Фонду загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування.
Під час медичної реформи державні та комунальні заклади охорони здоров’я реорганізуються в казенні підприємства та комунальні некомерційні підприємства задля можливості бути автономними та самостійно розпоряджатися своїм бюджетом. Вони зможуть залучати кошти приватних фондів, благодійних та громадських організацій, укладати угоди з лікарями. Наразі в Кременчуцькому районі цю процедуру вже здійснили чи завершують центри первинної медико-санітарної допомоги та центральна районна лікарня.
Підготувала Тетяна Керімова

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *